LADEN...

Typ om te zoeken

5x duurzame trends in de mode-industrie

Avatar
Share

Jarenlang leek het erop alsof de mode-industrie niets van duurzaamheid wilde weten. De kledingindustrie is niet voor niets uitgegroeid tot een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Toch lijkt het tij te keren. Met steeds meer aandacht voor duurzame ontwikkeling binnen de modebranche, lijkt het erop dat duurzame fashion een blijvende trend is. In deze nieuwe wereld van mode nemen wij vijf duurzame mode trends onder de loep. 

Duurzame trend 1: Upcycling

Een trend die vooral geliefd is onder de high-end fashionmerken is upcycling. Binnen dit initiatief worden oude, overgebleven producten of materialen omgetoverd tot iets nieuws. Zo transformeert Louis Vuitton zijn onverkochte ‘LV Trainer’-sneakers van het oude seizoen tot nieuwe ‘LV Trainer Upcycling’-sneakers. Prada introduceert een lijn van compleet gebruikt gerecycleerd nylon, en het Nederlandse duo Victor & Rolf presenteerde vorige maand al een hele collectie gemaakt uit overgebleven producten. Ook Burberry, die eerder bekend stonden als het merk dat overgebleven producten verbrandde, doneert nu oude materialen aan studenten die mode-opleidingen volgen binnen het Verenigd Koninkrijk. 

Louis Vuitton Upclycling
Louis Vuitton onthult SS21 LV Trainer Upcycling-collectie. Bron: Louis Vuitton

Duurzame trend 2: Re-issue 

Naast het gebruik van oude materialen, komt het ook steeds vaker voor dat merken oudere collecties weer opnieuw gaan aanbieden. Voorheen vernietigden bedrijven oude items, of verkochten ze deze in sales of outlets. Beide dragen bij aan het fast fashion probleem. Omdat er te veel geproduceerd wordt, bieden merken producten voor lagere prijzen aan en ontstaat er een hoge textiel-waste. 

Re-issue betekent dat merken hun producten niet meer in de sale doen of vernietigen, maar op een later moment weer opnieuw gaan aanbieden. Marc Jacobs en Versace startte deze trend: zij brachten een aantal iconische producten opnieuw uit, zonder er extra van te produceren. De items werden nu vooral gekocht als verzamel-item. Maar de merken zijn van plan om dit vaker te doen in de toekomst. 

Duurzame trend 3: Transparantie in de supply chain

Merken worden steeds vaker geconfronteerd met de opkomst van de bewuste consumenten. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in waar hun kleding vandaan komt, maar ook hoe en onder welke voorwaarden bedrijven kleding produceren. Initiatieven zoals Fashion Revolution proberen deze processen inzichtelijk te maken voor consumenten. Daar zie je dat vrijwel elk merk slecht scoort.  

Ondoorzichtige en onethische praktijken brengen aanzienlijke reputatierisico’s met zich mee, die het bedrijf diep kunnen schaden. Om dit tegen te gaan, investeren steeds meer merken in nieuwe Blockchain technologieën. Deze moeten de productieprocessen in de supply chain transparanter gaan maken voor hun stakeholders. Het moederbedrijf van Louis Vuitton, LVMH, kondigde bijvoorbeeld aan hun eigen Blockchain hiervoor te ontwikkelen. En H&M Group sloot zich aan bij de supply chain services van het blockchain-project VeChain.  

Duurzame trend 4: Herbruikbare materialen

Het gebruik van niet-duurzame materialen, zoals textiel, is een van de grootste problemen in de mode-industrie vandaag de dag. Het verduurzamen van de textielindustrie is een lastig proces dat veel tijd kost. Het probleem lost zich niet vanzelf op, maar door initiatieven zoals recycling, upcycling en de re-issues komen we steeds dichterbij. Daarnaast wordt er ook gekeken naar het gebruik van nieuwe en duurzame materialen. Zo lanceerde Adidas een schoenenlijn uit gerecycled plastic. Andere bedrijven gebruiken oude appelschillen voortaan als alternatief voor leer en soja voor wol. Elk jaar komen er zo weer nieuwe innovaties bij, die de meeste merken en consumenten direct omarmen. Vorig seizoen lanceerde H&M bijvoorbeeld al een jas gemaakt van ananasleer.

H&M ananasleer
H&M jas van het imitatieleer van Piñatex®  (ananasleer). Bron: H&M


Duurzame trend 5: Vintage

Ook consumenten dragen hun steentje bij aan het verduurzamen van de modebranche. Het tweedehandskleding platform Vinted groeide uit tot een groot succes in Nederland, en nam zelfs United Wardrobe over. Zalando gaf gehoor aan de vraag voor tweedehands kleding met de pre-owned categorie. En ook vintage en tweedehands kleding winkels zagen afgelopen jaren een positieve stijging. 


Wil je meer lezen over duurzame kleding? Lees dan hier verder.