LADEN...

Typ om te zoeken

72% van de verkoop van de Impossible Burger gaat ten koste van vleesverkoop

Kirsten Schut
Share

De plantaardige Impossible Burger, het bekendste product van Impossible Foods, is populair. Maar het zijn verrassend genoeg niet de verwachte vegetariërs en veganisten die de nepvleesburgers kopen, maar juist consumenten die normaal vlees eten. Dat blijkt uit onderzoek van Impossible Foods. Het is duidelijk dat de vleesindustrie er een serieuze concurrent bij heeft gekregen.

Vlees wordt actief ingewisseld

Om precies te zijn, een concurrent waarvan 72% van de verkopen ten koste gaat van de vleesverkoop. Uit het onderzoek bleek dat 78% van de Impossible Burger aankopen ten koste gaat van andere plantaardige vleesalternatieven en echt vlees samen. Van die 78%, ging 92% ten koste van het echte vlees en 8% van de plantaardige vleesalternatieven.

Bron: Impossible Foods.

“Mensen vervangen echt het bedrag dat ze aan dierlijk vlees besteden en vervangen dat met Impossible. En dat is precies wat we in het onderzoek zagen, dat over het algemeen 72% van de dollars die naar Impossible kwamen, rechtstreeks ten koste ging van dierlijk vlees, omdat mensen minder uitgaven aan dierlijk vlees,” vertelde Esha Shah, Impossible Foods’ senior manager van klantinzichten, aan LIVEKINDLY.

Impossible Foods

De plantaardige alternatieven in de supermarkt beginnen steeds meer op het origineel te lijken. Sommige consumenten kiezen ervoor om helemaal van het vlees af te wijken, anderen doen het iets rustiger aan voor de planeet.

“Grill burgers. Not the planet.”

Impossible Foods

Onder het motto “Grill burgers. Not the planet.” gaat Impossible Foods de strijd aan met het klimaatprobleem. Op de website kun je zelfs uitrekenen hoeveel water en CO2 je bespaart door je vleesburger met de plantaardige burger te vervangen. Vervang je er vijf? Dat staat al gelijk aan een dag persoonlijk watergebruik en bijna twee bomen.

En Nederland dan?

Op dit moment kan je de vleesvervangers van Impossible Foods alleen nog vinden in de Verenigde Staten, Canada, Hong Kong, Macau en Singapore. Het bedrijf heeft een aanvraag ingediend om te mogen verkopen in Europa, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan.

Bron: Impossible Foods.

Impossible Foods gebruikt namelijk genetisch gemodificeerde ingrediënten. De regulering van genetisch gemodificeerde ingrediënten is redelijk strikt in Nederland, hoewel ze bij ons ook zeker in de supermarkt te vinden zijn, bijvoorbeeld in margarine. Dat moet dan wel op de verpakking vermeld worden.

De Impossible Burger wordt in de Verenigde Staten ook aangeboden bij de Burger King als Impossible Whopper. In Nederland is dit concept onlangs ook overgenomen, maar dan met een burger die aangeleverd wordt door de Vegetarische Slager.

Wil je meer lezen over vleesvervangers? Lees dan hier verder.

Beeld: Impossible Foods