LADEN...

Typ om te zoeken

Albert Heijn gaat definitief stoppen met plastic zakjes voor groente en fruit

Avatar
Share

Iedereen kent de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling van de Albert Heijn. Erg handig voor losse appels, tomaten of sperziebonen, maar ook erg slecht voor het milieu. Daarom verdwijnen deze zakjes per 19 april voorgoed uit de schappen bij de Albert Heijn, zo meldde de supermarktketen deze week in een persbericht

Meest duurzame supermarkt

Deze week werd Albert Heijn nog verkozen door consumenten tot meest duurzame supermarkt van Nederland.  De supermarktketen slaagt er nu alweer voor het vijfde jaar op rij in. Niet gek, want de afgelopen jaren heeft Albert Heijn belangrijke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Eerst voornamelijk op het gebied van gezonder en duurzamer eten, maar in de laatste jaren heeft het bedrijf zich ook gefocust op minder verpakkingen, transparantie in de productieketens en CO2-reductie. Het stoppen met de plastic tasjes is een volgende stap in de verduurzaming van het bedrijf. 

243.000 kilo plastic per jaar besparen

Door het afscheid van de plastic groente- en fruittasjes, gaat de Albert Heijn volgens eigen berekening 243.000 kilo plastic per jaar besparen. Dat zijn 130 miljoen zakjes. Dat de productie van plastic bijdraagt aan klimaatverandering is bekend. Plastic is niet ecologisch afbreekbaar en wordt vaak slecht gerecycled door consumenten. Dit zorgt voor een hoop plastic afval dat vooral onze oceanen belast. Daar breekt het plastic af tot steeds kleinere plastic deeltjes, ook wel microplastics genoemd. Deze vergaan niet en zijn inmiddels overal terug te vinden in het water, de grond, de lucht en zelfs ons eten. Bovendien kost het produceren van plastic zo’n vijf procent van de jaarlijkse wereldolieproductie. Vanaf 1 juli 2021 geldt er in Europa om die reden een verbod op single-use plastic, zoals plastic rietjes of bestek. 

Het alternatief voor plastic zakjes

Vanaf 19 april stopt Albert Heijn dus definitief met de plastic zakjes. De eerste twee weken krijgen alle klanten gratis herbruikbare zakjes bij de aankoop van groente en fruit. Na deze twee weken kosten ze 30 cent. Ook lanceert Albert Heijn een nieuwe herbruikbare tassenlijn met 10 verschillende tassen, ieder gemaakt van 100% gerecycled plastic. Vanaf half april worden deze duurzamere boodschappentassen onder de aandacht gebracht met de campagne ‘Een tas voor keer op keer’. 

Wil je meer lezen over plastic alternatieven? Lees dan hier verder.