LADEN...

Typ om te zoeken

Gezonde en duurzame alternatieven voor vlees

Avatar
Share

Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in goede vleesalternatieven. Of je nu helemaal geen vlees eet of graag zou willen minderen, het kan nooit kwaad om meer ideeën aan je kookrepertoire toe te voegen. Daarom geven wij in dit artikel vijf gezonde én duurzame alternatieven voor vlees.

Er is al langere tijd veel kritiek op de vleesindustrie. Zo is 14,5% van de door de mens veroorzaakte broeikasgassen afkomstig uit de vleesindustrie. Het is daarom niet gek dat er steeds grotere vraag is naar alternatieven voor vlees. Het is daarbij wel belangrijk dat je zorgt dat je voldoende ijzer, calcium, vitamine B12, Omega 3 en zink binnenkrijgt. Voor veganisten is voldoende vitamine B12 binnenkrijgen lastiger, aangezien dit alleen in dierlijke producten zit, zoals melk en eieren. Het kan dus verstandig zijn om hiervoor (in overleg met je huisarts) supplementen te slikken. Hieronder hebben we een lijstje voor je om je goed, gezond en duurzaam op weg te helpen.

Seitan

Seitan is nog een relatief onbekend alternatief voor vlees. Het wordt gemaakt van gluten afkomstig uit tarwe of spelt. Bovendien is het een rijke bron van eiwitten en zink. Vrij vertaald uit het Japans betekent seitan zelfs ‘gemaakt van eiwitten’. Seitan heeft een vergelijkbare structuur als vlees. Zo kun je er een burger van maken, maar ook verwerken in een vegetarische saus voor bijvoorbeeld pasta.

Peulvruchten

Eén van de meest duurzame alternatieven voor vlees zijn peulvruchten. Voorbeelden van peulvruchten zijn kikkererwten, linzen, bruine bonen, lupine en sojabonen. Bovendien zijn ze een bron van vegetarische eiwitten, B-vitaminen, calcium en vezels. De productie van peulvruchten draagt bij aan de vruchtbaarheid van de bodem en heeft een aanzienlijk lage milieu-impact in vergelijking met vleesproductie. Veel vleesvervangers worden daarom ook gemaakt van peulvruchten.

Op de productie van sojabonen is echter veel kritiek. Een veelgebruikt argument tegen soja is het kappen van regenwouden, maar veruit de meeste geproduceerde soja wordt nog steeds gebruikt voor de vleesindustrie. Gelukkig zijn er tegenwoordig initiatieven om de productie van soja duurzamer te maken. Inmiddels is ongeveer 30% van de soja die in Nederland wordt verwerkt afkomstig van zo’n duurzaam initiatief. Voorbeelden hiervan zijn Pro Terra en Round Table Responsible Soy

Tempeh

Tempeh wordt gemaakt door fermentatie van gekookte sojabonen. Het is een soort stevige cake met een nootachtige smaak. Tempeh is rijk aan proteïnen en vezels. Bovendien bevat tempeh calcium en ijzer en is het makkelijk verteerbaar. 

Zeewier

Zeewieren zijn een goed alternatief voor vlees omdat ze veel eiwitten, ijzer en vitamine B1 bevatten. Bovendien is het een heel duurzaam alternatief. Het kan in de zee worden gekweekt en heeft eigenlijk alleen CO2 en zonlicht nodig om te groeien. Ook nog eens goed voor het koolstofprobleem dus!

Noten, pitten en zaden

Noten, pitten en zaden bevatten veel eiwitten en zijn daarom een uitstekend alternatief voor vlees. In 100 gram cashewnoten zit bijvoorbeeld 18 gram eiwitten, in gedroogde pompoenpitten zit 30 gram eiwitten en in 100 gram gedroogde zonnebloempitten zit 21 gram eiwitten. Cashewnoten, amandelen en zonnebloempitten zijn ook rijk aan ijzer en omega 3 haal je uit bijvoorbeeld walnoten en chiazaad. Uiteraard zijn er nog veel meer soorten die lekker zijn om in je maaltijden te verwerken. 

Wil je meer lezen over een leven zonder vlees? Lees dan hier onze Netflix-tips voor documentaires over veganisme!