LADEN...

Typ om te zoeken

Het Britse Quorn wil van ‘Vega Vrijdag’ de norm maken

Avatar
Share

Quorn, de Britse vleesvervanger op basis van mycoproteïne, wendt het marketingbudget er voortaan compleet aan om van vleesvervangers een nieuwe gewoonte te maken. Dat kondigt het bedrijf na afloop van de Nationale Week Zonder Vlees aan. Het merk hoopt een nieuwe beweging in gang te zetten waarin consumenten meer gaan doen voor de planeet.

Vega Vrijdag

Het bedrijf gaat haar nieuwe marketingcampagne volledig inzetten op de Vega Vrijdag. Dit initiatief bestaat al langer in Nederland, en is vergelijkbaar met Meatless Monday. Daar wil Quorn de marketing omheen gaan bouwen. Ze hopen zo gedragsverandering te stimuleren, zodat elke Nederlander voortaan op vrijdagen alleen nog maar vegetarisch eet, en dan het liefst de producten van Quorn natuurlijk. 

Vega vrijdag

Steeds meer vegetarisch 

“Al jaren zeggen Nederlanders minder vlees te willen eten, maar in de praktijk gaat die verandering langzaam,” citeert Quorn een woordvoerder van Natuur & Milieu, een bekende duurzaamheidsorganisatie. “Toch zien steeds minder mensen zichzelf als puur vleeseter.” Uit de jaarlijkse Vegamonitor 2020 blijkt dat 55% van de Nederlanders zich nog als puur vleeseter typeert. In 2019 was dit 59%. Een significante daling, stelt Quorn. Verder blijkt uit onderzoek van de Vegetariërsbond dat het aantal mensen dat vegetarisch eet de afgelopen twee jaar met 150% is gegroeid.

Genoeg reden voor Quorn om hier op in te haken dus. “De bal ligt bij de consument. Nederlanders zijn er duidelijk klaar voor, zo blijkt uit die vele cijfers die ik met name over jullie land zie. De kwaliteit van de vleesvervangende sector is dat zeker ook. De keuze is groot, de inspiratie oneindig”, aldus Marco Bertacca, CEO van Quorn Foods. 

De succesvolle Week Zonder Vlees 

Bovendien denkt Bertacca aan het succes van de Nationale Week Zonder Vlees. De successen van deze campagne zouden volgens hem aantonen dat Nederland er klaar voor is om minimaal één dag per week het vlees te vervangen door een vegetarische optie. Bertacca wil dit met Quorn voortaan elke vrijdag faciliteren. Binnen de nieuwe campagne gaat Quorn zowel bekende als onbekende Nederlanders vragen om het goede voorbeeld te geven. 

Wil je meer lezen over vegetarische producten? Lees dan hier verder.