LADEN...

Typ om te zoeken

Meerderheid Nederlanders wil af van kiloknallers

Avatar
Share

Uit onderzoek blijkt dat 62% van de Nederlanders vindt dat de kiloknallers moeten verdwijnen uit de supermarkt. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van de Landbouw- en Tuinorganisatie (LTO) Nederland. Ruim 1500 respondenten deden mee aan het onderzoek. Volgens de LTO is dit een goede afspiegeling van de hele maatschappij, omdat de respondenten zijn geselecteerd op geslacht, leeftijd en opleiding.

Nederlanders over duurzame producten

Door het onderzoek wilde de LTO erachter komen hoe consumenten denken over duurzaamheid en hoeveel ze bereid zijn om daarvoor te betalen. De grootste conclusie uit het onderzoek luidt: ‘’De consument wil wel, maar trekt nog niet bewust de portemonnee voor duurzaamheid’’. Daarnaast blijkt dat veel consumenten tijdens het kopen van boodschappen niet letten op de duurzaamheid van het product.

Toch blijkt dat 59% van de consumenten het wel belangrijk vindt om seizoensproducten te kopen. Tevens let 41% bewust op het kopen van producten die uit Nederland komen, en mijden ze producten die vanuit andere werelddelen verscheept moeten worden. En ook koopt een derde van de ondervraagde consumenten biologische producten.

Weg met de kiloknaller

Ondanks dat de consument nog niet bewust de portemonnee trekt voor duurzame producten, is een meerderheid van 62% voor het verdwijnen van de kiloknallers uit de supermarkten. Een veelgebruikte definitie van een kiloknaller is: vlees zonder keurmerk tegen een extra lage prijs. De kiloknallers mogen dus van een meerderheid van de Nederlandse consumenten nog morgen verdwijnen uit de schappen.

De vleessector staat erom bekend verantwoordelijk te zijn voor een groot deel van de CO2 uitstoot. Door minder vlees en duurzamer vlees te eten, is het mogelijk om een steentje bij te dragen tegen klimaatverandering en de opwarming van de aarde. Uit sommige analyses van het onderzoek van de LTO blijkt dus dat een meerderheid van de Nederlandse consumenten hiermee instemt. Toch is er nog meer verandering nodig om duurzame producten uit de supermarkt de populaire keuzes te maken.