LADEN...

Typ om te zoeken

Share

25 minuten en 16 kilometer enkele reis. Dat is de gemiddelde reistijd en afstand in Nederland om van en naar je werk te komen. Volgens de laatste meting van het CBS maken we bijna driekwart van deze kilometers met de auto. Vaak in ons eentje achter het stuur. Kan dat niet anders nu we sinds de uitbraak van corona weer af en toe voorzichtig naar het werk gaan? Anke van Dijk van climatechain deelt vier alternatieven voor de auto met EcoToday.

Daarmee lossen we niet alleen de files op, het scheelt ook ontzettend veel voor het klimaat als je op werkdagen wat vaker de auto laat staan. Dat lukt misschien niet elke dag, maar elke dag dat het lukt is mooi meegenomen. 

Kijk maar eens hoe jij de auto voor je werk gebruikt en of je daar op één of meerdere dagen van kunt afwijken. Welke alternatieven zijn er? Hieronder deelt Anke van Dijk van climatechain vier opties om over na te denken. Twee maanden geleden deelde ze haar eerste tips voor waterbesparing met EcoToday dus laat ons weten wat je ervan vindt. Wat ons betreft volgen er nog meer!

Slimme combinaties met openbaar vervoer of fiets

Met de trein overstappen op de metro en het laatste stukje te voet. Vanaf het station verder met een OV-fiets of je eigen vouwfiets. Plan je reis eenvoudig via de reisplanner van NS (zelfs van deur tot deur). Mocht je nog niet overtuigd zijn van wat daarvan de impact kan zijn voor een beter klimaat? Zelfs als je dit slechts één dag in de week doet? Het mooie is dat Milieu Centraal het allemaal netjes uitrekent. 

Pak je bijvoorbeeld eens per week de trein van Utrecht naar Amsterdam in plaats van de auto, dan scheelt dit 700 kilo CO₂-uitstoot per jaar. Dat kun je vergelijken met het gebruik van ruim 200 kilo printerpapier (shocking, hè?). 

Je kunt bij je werkgever eens navragen of er vergoedingen zijn voor gebruik van openbaar vervoer of de aanschaf van een (elektrische) fiets. Via veel werkgevers krijgen medewerkers OV-abonnementen voor zakelijk gebruik en woon-werkverkeer en sinds 2020 bestaat er ook een fiscaalvriendelijke fietsregeling.

Werk (wat vaker) thuis

Jezelf helemaal niet verplaatsen voor je werk is nog altijd één van de meest effectieve alternatieven voor de auto. Vanuit huis aan de slag, zonder ochtendspits of reistijd. Dat is ook straks, na coronatijd, een manier om minder afhankelijk te zijn van de auto. Misschien ben je er inmiddels aan gewend en houd je als alles weer langzaam een beetje normaler wordt vast aan een wekelijkse werkdag thuis? Daarbij is het handig om een (vaste) dag te kiezen waarop je weinig afspraken hebt. Voor overleggen (met collega’s) waarvoor je normaal naar kantoor zou gaan, blijf je gewoon je calls via Skype, Google Hangouts of Microsoft Teams organiseren.

Steeds meer werkgevers staan positief tegenover thuiswerken, daar heeft corona aan bijgedragen. Ook overheden sturen aan op flexibel werken, zelfs met hele gedragsveranderingscampagnes. Zoals waar ik woon: de gemeente Nijmegen onder de naam SLIMspitsen. Door de auto niet te gebruiken en te werken vanuit huis, verdien je via deze campagne credits. Een mooie ‘extra’ beloning voor het goed bezig zijn, want de credits zijn weer in te wisselen voor het goede doel, OV-tegoed of korting bij webshops. Kijk maar eens online of er in jouw gemeente of provincie iets vergelijkbaars bestaat.

Lekker fietsen in plaats van rijden

Je dag goed beginnen op de trappers. En de werkdag weer van je af fietsen op de weg naar huis. Met gemiddeld 16 kilometer enkele reis voor ons werk is het toch goed te doen om de auto te laten staan en de fiets te pakken? Woon je wat verder weg, dan is een e-bike een goede optie. 27% van de Nederlanders geeft aan ook na de coronacrisis vaker de fiets of e-bike te willen pakken. Dus geen smoesjes over het weer (zo vaak regent het nou ook weer niet) of hoe je aankomt (dat valt vaak ook best mee). Ook mooi meegenomen: je werkt aan je conditie en bent weer lekker buiten.

De auto helemaal de deur uit? Of autodelen ook in jouw buurt?

Als het je lukt om de auto (voor je werk) steeds minder te gebruiken, ga dan eens na in hoeverre je écht nog een eigen auto nodig hebt. Misschien een wat lastiger verhaal als je ergens woont waar het openbaar vervoer niet zo goed is of als je opgroeiende kinderen hebt (een elektrische scooter of bakfiets is misschien een alternatief?), maar vaak denken we niet zo bewust na over de ‘heilige koe’ voor onze deur.

Hoewel we daar langzaam wel wat verandering in lijkt te komen: minder jongeren kopen een auto en door deelsystemen als SnappCar, Greenwheels, MyWheels en StudentCar zien we de auto niet langer als een onmisbaar bezit. Als je het mij vraagt speelt hierin ook mee dat we ons steeds bewuster worden van de impact van auto’s op de wereld om ons heen.

Hoe dan ook … Kies je ervoor om de auto gedag te zeggen, dan heb je zoals je kunt lezen een heleboel opties. Betaal alleen voor een auto als je hem nodig hebt (autohuur voor vakantie of verhuizing) of carpool bijvoorbeeld met je collega en deel zo je autorit (en de CO₂-uitstoot). Je kunt ook heldere afspraken maken voor een deelauto met een goede buur of familielid. Via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik kun je hier onder andere een speciale verzekering voor afsluiten.

Wil je verder lezen over duurzaam(er) vervoer? Klik dan hier.

Tags::