LADEN...

Typ om te zoeken

Zonnige dagen te danken aan afgenomen vliegverkeer

Share

Een tikkeltje ironisch is het wel: Uitgerekend vanaf het moment dat het RIVM heel Nederland beveelde om binnen te blijven, hebben we bijna uitsluitend mooi weer gehad. Blauwe luchten, een stralende zon en temperaturen van boven de twintig graden: het is een lentestart zoals we die zelden te zien krijgen in Nederland. Pure toeval, zal je misschien wel hebben gedacht. Of wellicht wijdde je de hoge temperaturen aan de klimaatcrisis. De zonnige dagen kunnen echter ook een gevolg zijn van het afgenomen vliegverkeer sinds het uitbreken van de pandemie, schrijft NU.nl.

Zonnepanelen breken records 

Het uitzonderlijk mooie weer van de afgelopen weken wordt onderstreept door de opbrengst van de Nederlandse zonnepanelen. In de tweede helft van de maand maart en de eerste helft van de maand april zijn er meerdere records verbroken. Zondag 5 april bereikte de dagopbrengst een recordhoogte van 4,96 miljard Watt. Dat is ongeveer twee keer zo veel als zonnepanelen vorig jaar rond deze tijd wisten te genereren. Op 5 april verzorgden zonnepanelen zelfs bijna 40 procent van de totale verbruikte elektriciteit in Nederland. Dat dit zo heeft mogen zijn kwam door een combinatie van factoren: Het feit dat we sinds de corona crisis minder energie verbruiken, de toename van het aantal zonnepanelen in Nederland en dus, zoals niet onopgemerkt is gebleven, het uitzonderlijk hoge aantal zonuren deze maand. 

Minder vliegtuigen, meer zon

Het KNMI linkt het mooie weer deels aan de toegenomen luchtkwaliteit en deels aan het afgenomen aantal vluchten boven ons land. Zo is de stikstofdioxide in de atmosfeer met ongeveer 60% afgenomen sinds de start van de corona crisis. En een woordvoerder van Schiphol zei tegen NU.nl dat het vliegverkeer rondom Schiphol met bijna 90% is afgenomen. En dat verschil is te merken. Vliegtuigen kunnen namelijk onder bepaalde weersomstandigheden bijdragen aan het ontstaan van bewolking. Kleine zwevende deeltjes genaamd aerosolen en waterdeeltjes, beiden restproducten van de kerosine die vliegtuigen, kunnen zich in de lucht aan elkaar binden en condenseren tot wolken deeltjes. Je hebt ze vast wel eens gezien: die grote witte strepen die vliegtuigen soms achterlaten. De wind kan die condenssporen verwaaien tot een sluitend wolkendek. Zo zijn vliegtuigen soms de doorslaggevende factor tussen een strakke blauwe hemel en een wittige soep waar geen zonnestraal doorheen komt.  

Effect op virusverspreiding nog onduidelijk 

Het is vooralsnog onduidelijk of het warmere weer de verspreiding van het corona virus tegengaat. Alhoewel Donald Trump er even geleden nog van overtuigd was dat de ingang van de lente het einde van de pandemie zou betekenen, benadrukken virologen dat er op het moment nog te veel onzekerheid is over het virus om dergelijke uitspraken te kunnen doen. De beschikbare data wijst uit dat het corona virus zich tot zover heeft weten te verspreiden in verschillende klimaten, van Mongolië (-25°C) tot Singapore (27°C). Het lijkt er echter op dat de zwaarste uitbraken zich beperken tot ietwat koelere gebieden. “Het is inderdaad zo dat vele respiratoire virussen zich minder makkelijk verspreiden bij mooi weer”, zegt viroloog Steven Van Gucht tegen de Belgische krant Het Laatste Nieuws. “Maar het is niet zeker dat dit ook zo is bij dit virus.” 

Het is daarom nog altijd van belang de richtlijnen van het RIVM goed op te volgen. Dit betekent, hoe verleidelijk het ook mag zijn om buiten af te spreken met groepen mensen, dat we sociaal contact moeten vermijden en zo veel mogelijk thuis moeten blijven. Wan hoe beter we ons aan de regels houden, hoe sneller we straks weer met z’n allen van het mooie zomerweer kunnen genieten!